Veel problemen in de wereld ontstaan door slechte communicatie. Van kleine communicatiestoornissen, zoals het bezorgen van een pizza met tonijn terwijl je toch écht een vegetarische pizza met extra champignons had besteld, tot aan ernstige conflicten die vrienden en familieleden voorgoed uit elkaar kunnen trekken. Achteraf is vaak de herkomst van een conflict, onenigheid of ruzie te herleiden op een communicatiestoornis. Maar dan is het al te laat. Laten we het ontstaan van slechte communicatie eens onder de loep nemen, en deze splitsen in losse elementen om het probleem beter te doorzien.
Hoe ontstaat slechte communicatie?
Problemen met communicatie ontstaan wanneer we communiceren met iemand anders. Moeten we daarom alle vormen van communicatie voortaan uit de weg gaan? Integendeel, het is juist de interactie tussen mensen die je nieuwe inzichten geeft. Zolang je rekening houdt met mogelijke communicatiestoornissen tijdens deze interacties kun je vaak problemen voorkomen, of later op een prettige manier oplossen. De oplossing voor slechte communicatie is namelijk goede communicatie. Met dezelfde persoon, met iemand die dicht bij je staat of met een professional zoals een life coach of mediator.
Zender en ontvanger
Bij communicatie is er altijd een zender en een ontvanger. Vaak wisselen gesprekspartners elkaar af in deze rollen. In tegenstelling tot een walkietalkie kun je doorgaans zenden en ontvangen tegelijkertijd, en daar ontstaan vaak de eerste problemen. Een mens kan luisteren, een mens kan praten, maar beide tegelijkertijd is voor velen onhaalbaar. Om eerst te luisteren, te begrijpen en dan zelf te communiceren kan veel oefening vergen, toch is dat wel een zeer waardevolle eigenschap waar je veel profijt van zult hebben.
Storing op de lijn
Wanneer informatie wegvalt mis je een deel van de communicatie. Zo ontstaan er vaak communicatieproblemen; “ik dacht dat jij de vuilnis buiten zou zetten” of “die blauwe knop was toch voor de nucleaire wapens, en de rode om roomservice te bestellen?”. Wellicht heb jij of de andere persoon de boodschap niet volledig geregistreerd, misschien is er belangrijke informatie vergeten. Het is ook mogelijk dat er een derde partij komt, met informatie die niet overeenstemt met het oorspronkelijke communicatietraject.
De factor tijd mag niet worden vergeten
“Tijd heelt alle wonden”, toch kan het slechte communicatie juist versterken. De hersenen zijn geen supercomputers die alle informatie perfect opslaan; we vergeten, we husselen informatie door elkaar en verzinnen er nieuwe details bij. Aangezien alle communicatiepartners dit doen ontstaan er ook compleet andere herinneringen. Dit kan tot enorme communicatieproblemen leiden, omdat er alleen maar subjectieve waarnemingen zijn die elkaar tegenspreken.
Hoe los je communicatiestoornissen op?
Je hebt enkele voorbeelden kunnen lezen waardoor slechte communicatie kan ontstaan, maar wat kun je ondernemen wanneer je in een conflictsituatie zit? Gelukkig kun je met goede communicatie vaak slechte communicatie opheffen, al duurt de weg terug vaak langer dan het ontstaan van het originele conflict. Wees niet bang om een onafhankelijke derde partij in dit proces te betrekken, let wel op dat je niet die vervelende storing op de lijn krijgt. Ook moet je kunnen accepteren dat sommige communicatiestoornissen nooit voor alle partijen opgelost kunnen worden. In dat geval moet je ervoor zorgen dat jij er zelf vrede in kunt bereiken.