Waar mensen samen werken zullen er ook ergernissen zijn dat is de mens eigen. Wanneer de frustraties binnen een team hoog oplopen kan dit leiden tot conflicten, denk aan werknemers die ontslag nemen, langdurig verlof wegens ziekte en zelfs fysieke confrontaties zijn niet uitgesloten. Het is lang niet altijd mogelijk voor een teamleider om deze frustraties weg te nemen. Deels omdat deze gezaghebbende vaak geen training hebben gehad om met conflictsituaties om te gaan, maar ook omdat ze als collega-werknemers niet als onafhankelijke partij worden gezien. In dat geval kan team mediation uitkomst bieden.
Hoe bouw je een team op?
Een team bestaat uit een groep individuen, met ieder hun specifieke talenten, maar ook unieke karaktereigenschappen en ervaringen. Een goed functionerend team bestaat uit personen met verschillende competenties die elkaar aanvullen, met een gedeelde doelstelling. Je moet als werknemer bereid zijn om een deel van je individualiteit op te geven in het belang van het team. Daarvoor is vertrouwen nodig en wederzijds respect. Wanneer dat ontbreekt ontstaan er frustraties binnen een team die zich als een virus kunnen verspreiden.
Frustraties binnen een team: het probleem reikt verder dan het individu
In een heel enkel geval is er één stoorzender die het team onderuit haalt, in praktijk komt dit niet zo vaak voor. Want een team met problemen betekent dat meerdere personen hieronder te lijden hebben. Je kunt niet zomaar een persoon als oorzaak aanwijzen, deze werknemer verwijderen uit het team en verwachten dat alles weer direct op rolletjes loopt. Vaak ontstaan er groepjes binnen het team, gelijkgestemden die zichzelf als de ‘goede’ partij zien en de ander groep als ‘fout’.
De oplossing ligt in de toekomst
Een mediator zal minder nadruk leggen op de oorzaak van de frustraties binnen het team, en meer focussen op de huidige situatie en de mogelijkheden voor de toekomst. Want je kunt de klok niet terugdraaien, je zult verder moeten en het liefst samen. Ieder teamlid zal voor zichzelf het probleem of de problemen moeten formuleren, daarbij kan een neutrale partij helpen. Een persoon die niet verbonden is met de organisatie, maar wel de belangen van de opdrachtgever en de teamleden behartigt. Een chef, teamleider of filiaalmanager wordt lang niet altijd als een vertrouwenspersoon gezien. Die denkt alleen aan het belang van de organisatie, althans in de ogen van de werknemer.
De gevolgen accepteren
Wanneer de teamleden zich individueel hebben uitgesproken kan de mediator mogelijkheden en oplossingen formuleren, waarbij er vaak meerdere opties zijn. Soms is het inderdaad beter als iemand het team verlaat, toch zijn er vaak ook voldoende aanknopingspunten om het team weer gezond te maken. Het is daarbij van belang dat alle teamleden de oplossing accepteren dat geldt ook voor hogerop in de organisatie. Anders kunnen de frustraties onderhuids blijven bestaan, en zich later weer manifesteren. Daarom is een follow-up door de team-mediator in veel gevallen een verstandige keuze. Dit is een moment waarop de verbeteringen en mogelijk nog steeds aanwezige pijnpunten worden bepaald.