Nieuwe Arbowet en preventie.. Waar denk jij aan?
01 juni 2017 

Nieuwe Arbowet en preventie.. Waar denk jij aan?

Vanaf 1 juli 2017 gaat de nieuwe Arbowet in. Deze vernieuwde wet probeert organisaties te stimuleren meer aandacht te besteden aan preventie, d.w.z in een zo vroeg mogelijk stadium signaleren wat er speelt op de werkvloer. Waar denk jij aan als je meer aandacht moet besteden aan preventie? In dit artikel vertel ik je meer over de nieuwe Arbowet en preventie.

Arbowet en preventieArbowet en preventie

Het voorkomen van… ?
Zieke werknemers.. Burn-out (klachten).. Of denkt u aan iets anders, iets concreters? Aangepaste bureaustoelen bijvoorbeeld? Of appels bij de thee i.p.v. koekjes bij de koffie?

Met preventie bedoelt men in ieder geval het voorkomen/verminderen van problemen door van te voren in te grijpen. Als we het dus hebben over preventie denk ik dat op het gebied van conflicten een mooie winst te halen valt.

Uit onderzoek van KPMG* is het volgende gebleken. Leidinggevende in een werkweek besteden direct en indirect veel van hun tijd (30 tot 50 %) aan conflicten en de gevolgen daarvan.  Persoonlijk denk ik niet dat conflicten een probleem zijn, conflicten kunnen een bron zijn voor groei en verbetering, het is de manier waarop met conflicten om wordt gegaan dat vaak voor problemen zorgt. ‘Niet het conflict is een probleem, maar de manier waarop we daarmee omgaan’  (citaat Kurt Faller, bron caleidoscoop leertrajecten).

Hoe kan je organisatie een conflict vroegtijdig signaleren?

Spreek je daar wel eens over met elkaar? Mensen zijn verschillend. En waar mensen samenwerken ontstaan conflicten, dat is onvermijdelijk. Vaak merk ik dat organisaties ontkennen dat er conflicten zijn. Pas als een conflict escaleert grijpen ze in, en roepen bijvoorbeeld externe hulp in.

Het aanbrengen van een samenhangend conflictmanagementsysteem kan je als organisatie helpen conflicten te managen en te benutten. Met het veranderen of opnieuw vorm geven van de conflicthantering binnen je organisatie kun je ook nog eens de werkdruk van je leidinggevenden laten zakken. Om dit te doen is er een bepaalde rust nodig om effectief en met enige afstand te kunnen kijken naar de huidige omgang met conflicten binnen je organisatie in relatie tot jullie doelen en de visie. Daarom is preventie op dit gebied zo waardevol, niet in het heetst van de strijd opereren maar (net) daarvoor handelen bespaart een hoop kosten.

Heb je een idee wat conflicten en hun gevolgen kosten binnen jouw organisatie ?
Ik ga hierover graag met je in gesprek en kan vrijblijvend een berekening voor je maken dat inzicht geeft in de conflictkosten. Wil je weten waarom ik conflictprofessional ben geworden en waarom ik je kan helpen? Lees dan hier het verhaal achter de mediator. 

 

*bron conflictkostenstudie 1, 2009 en 2, 2012 (KPMG Duitsland), caleidoscoop systeemdesign 2017

Over de schrijver
Reactie plaatsen