arrow_drop_up arrow_drop_down
Een conflict als bron voor verbetering en groei
14 april 2017 

Een conflict als bron voor verbetering en groei

Mijn visie en de titel van deze blog ‘een conflict als bron voor verbetering en groei’ heeft misschien wat toelichting nodig. In het e-book de kracht van een conflict beschrijf ik mijn visie uitgebreid, in deze blog wil ik kort uitleggen waarom ik conflicten zie als bron voor groei en ontwikkeling.

Een conflict als bron

Wat is een conflict? Het fenomeen conflict is al zo oud als de mensheid en is volgens mij vooral een openbaring van de verschillen van mensen.

Mensen zijn per definitie verschillend en conflicten zijn daarmee een onderdeel van het leven. Wat een conflict nou precies is en wat je daarvan vindt is persoonlijk. Jouw waarneming, en die van mij, wordt beïnvloed door ontelbare herinneringen en onbewuste programma’s uit het verleden. Daarmee stip ik al een stukje aan van de complexiteit van een conflict. ‘Alles is en kwestie van kijken’. Hoe wij de dingen zien is niet perse de waarheid.

Goed om te weten is dat een conflict op zich niet schadelijk is. Het is de manier waarop we ermee omgaan, die bepaalt of een conflict constructief of destructief is.

Conflict als bron: de basis voor groei

Als je zorgt dat een conflict niet escaleert dan heb je wat mij betreft de basis voor groei gelegd! Verandering of groei gaat niet zonder andere zienswijzen te onderzoeken. De kansen van het conflict zitten hem in het verkennen en bespreken van de verschillen. Wil je weten waarom ik het zo zie? Lees dan hier wat meer over mij.

Het doel van een conflict moet niet zijn het laten verdwijnen van de verschillen, maar het functioneel en bruikbaar maken van die verschillen. Probeer de onderliggende emoties bespreekbaar te maken. Ook binnen organisaties is dit van groot belang voor een goede samenwerking.

De mate waarin mensen op het werk elkaars behoefte vervullen, bepaalt hoe goed ze samenwerken. Wanneer er een conflict speelt is dat het uitgelezen moment om die (verschillende) behoeftes op tafel te krijgen. Laat die kans niet liggen zou ik zeggen.

Gezamelijk doel

Iedereen heeft een gezamenlijk doel binnen een organisatie (zorgen dat de bedrijfsdoelen gehaald worden), maar iedereen heeft ook afzonderlijke doelen. Wil iemand zich gewaardeerd voelen? Wil iemand invloed hebben of juist meer vrijheid? Als deze fundamentele behoeften/ doelen niet vervuld worden roept dat negatieve emoties op en dat heeft invloed op het werk. Als deze wel vervuld worden roept dat positieve emoties op en ook dat heeft invloed op het werk! Realiseer je dat gedrag vooral bepaald wordt door de belangen en emoties en minder door relationele argumenten.

Wanneer je n.a.v. een conflict kan ontdekken wat de belangen en emoties van jezelf en van jouw relaties zijn krijgt een gesprek veel meer diepgang en levert het en duurzame verbetering op.

Als kind ervaren we al conflicten. Die hebben we nodig om te worden wie we zijn. Bij organisaties is dat niet anders, ook daar zijn conflicten nodig om te groeien.

Wil je weten wat ik voor je kan betekenen op het gebied van conflicten? Neem eens een kijkje op mijn nieuwe website.

Over de schrijver
Reactie plaatsen