Hoe kun je conflicten oplossen?

Hoe kun je conflicten oplossen?

Iedereen komt weleens in conflict met een ander, of zelfs met een groep personen. Je kunt dit te allen tijde proberen te voorkomen, maar dan zul je de rest van leven op de toppen van je tenen moeten lopen tot je toch een keer omvalt. Je kunt beter leren met conflicten om te gaan en deze op te lossen. Want er is altijd een oplossing, al vind je die niet altijd op de plaats waar je deze zou verwachten. In dit artikel meer over conflicten oplossen.

Conflicten oplossen begint bij goed communiceren

Een conflict ontstaat niet alleen door communicatie, het is ook de oplossing voor een conflict. Het is alleen de vorm die de communicatie aanneemt waar je aandachtig op moet letten. Veel mensen gaan bij een conflictsituatie de andere partij liever uit de weg. Even elkaar rust geven kan de gemoederen tot rust brengen, maar daarna zul je de communicatie toch weer op gang moeten brengen. En daarbij zul je verantwoordelijkheid moeten nemen.

Neem verantwoordelijk op je, niet de schuld

Als je verantwoordelijkheid neemt over de conflictsituatie neem je een actieve rol in tijdens het proces. Dat betekent niet dat je de schuld op je neemt, want een schuldige partij aanwijzen is nooit de goede stap in een vruchtbare communicatie. Een goed begin is om het conflict te definiëren. Waar komt deze vandaan? Waar sta je nu? En wat wil je bereiken? Vaak kan het maken van notities, of het conflict in privé bespreken met een vertrouwenspersoon je inzicht geven in de oorzaak. Op basis daarvan kun je gaan werken aan een oplossing.

conflicten oplossen

Redeneer altijd vanuit jezelf

Bij de communicatie moet je altijd uitgaan van jouw inzichten en opvattingen. Zo moet je niet verwijzen naar externe partijen die het met jou eens zijn. Ook moet je niet de andere partij beschuldigen van liegen of wijzen op uitspraken die niet kloppen. Spreek vanuit de waarheid zoals jij die kent en hebt meegemaakt. Daarom is het ook zo belangrijk om alle aspecten rondom het conflict duidelijk voor de geest te halen. Wanneer de emoties hoog oplopen kun je uitspraken doen die niet kloppen of niet relevant zijn.

Communiceren kun je niet alleen

Wanneer je alle feiten op een rijtje hebt, en jouw kant van het conflict goed voor ogen hebt, kun je in onderlinge communicatie het conflict op gaan lossen. Daarbij is luisteren net zo belangrijk als jouw verhaal op een duidelijke manier tot uiting brengen. Spreek vanuit een open en eerlijk standpunt, zonder verwijten naar de andere partij. Luister naar het verhaal van de andere persoon of groep personen, zonder iemand in de rede te vallen. Probeer niet tijdens een antwoord direct al een mening te vormen, denk goed na over de woorden die binnenkomen. Wanneer het gesprek lijkt te ontsporen moet je er ook direct een einde aan maken, of een pauze inlassen. Een conflict wordt doorgaans niet in enkele minuten of in één sessie opgelost, durf je tijd te nemen.

Evalueer de communicatie en leermomenten na ieder gesprek, en ga altijd uit van een oplossing. Laat je niet afleiden door negatieve stoorzenders, maar leg de focus op een resolutie van het conflict. Bespreek met de mediator welke hulpmiddelen je hierbij kunt inzetten.
Reactie plaatsen